6th Lesson (RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
MATA PELAJARAN | PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN | HARI | Isnin |
TINGKATAN | 2 | TARIKH | |
KEHADIRAN | MASA | 9.00am |
Tunjang Pembelajaran | GAYA HIDUP SIHAT |
Tajuk Pembelajaran | Gaya Hidup Sihat |
Fokus Pembelajaran | 5.1 Pemakanan (Penyakit yang disebabkan oleh tabiat pemakanan) |
Objektif | Pada akhir pembelajaran, murid dapat : |
Kognitif | i.Menyenaraikan penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan ii.Menyatakan punca, tanda-tanda dan kesan penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan. |
Afektif | i.Menyedari akan kepentingan mengambil diet yang seimbang. ii.Bersyukur dengan kesihatan yang diberi. |
Bahan / Alat Bantu Mengajar | Gambar-gambar penyakit, pamplet kesihatan dari hospital, artikel daripada website kesihatan |
Aktiviti | 1. Murid dipamerkan gambar-gambar penyakit yang disebabkan oleh tabiat pemakanan. 2. Murid ditanya samada terdapat di kalangan ahli keluarga mereka yang mengalami penyakit tersebut. 3. Murid diterangkan kepentingan mengamalkan gaya hidup bebas dan maksud malnutrisi. 4. Murid dimaklumkan tentang masalah yang dihadapi ja tidak mengamalkan tabiat pemakanan yang baik. 5. Aktiviti: · Perbincangan dan pembentangan secara kumpulan · Kumpulan 1 : Obesiti · Kumpulan 2 : Diabetes melitus · Kumpulan 3 : Hipertensi · Kumpulan 4 : Penyakit jantung koronari · Kumpulan 5 : Ulser peptik · Setiap kumpulan menghasilkan peta minda tentang punca, tanda-tanda dan kesan penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan. · Murid boleh merujuk buku teks atau bahan bacaan yang disediakan oleh guru. · Pembentangan hasil kerja kumpulan dan sesi soal jawab. · Peta minda dan pembentangan terbaik akan diberi hadiah. 6. Rumusan. |
Latihan/ Aktiviti /KBAT | I. Melukis poster bertemakan “Gaya Hidup Sihat”. II. Mencipta selogan atau kata-kata berkaitan penjagaan makanan |
Refleksi |
MATA PELAJARAN | PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN | HARI | Selasa |
TINGKATAN | 2 | TARIKH | |
KEHADIRAN | MASA | 8.00am |
Tunjang Pembelajaran | KEMAHIRAN |
Tajuk Pembelajaran | Permainan Kategori Jaring |
Fokus Pembelajaran | 2.3 Sepak Takraw (Mengimbang, Servis luar atau dalam kaki dan mengamalkan langkah-langkah keselamatan) |
Objektif | Pada akhir pembelajaran, murid dapat : |
Psikomotor | Pelajar mampu menimbang dalam bulatan secara berkumpulan sekurang-kurangnya 5 kali |
Kognitif | Pelajar mampu melakukan servis 2 dari 3 kali percubaan menggunakan mana-mana teknik servis yang dipelajari |
Afektif | Berani mencuba sesuatu yang baru. |
Bahan / Alat Bantu Mengajar | Gambar gelanggang sepak takraw, bola takraw, jaring |
Aktiviti | 1. Melakukan regangan sebelum latihan dimulakan 2. Pelajar menjalani latihan menimbang secara berempat atau berlima sebelum timbang dalam kumpulan dimulakan 3. Latihan untuk servis dalam kumpulan menggunakan gelanggang 4. Mengamalkan langkah-langkah keselamatan |
Latihan/ Aktiviti / KBAT | |
Refleksi |
MATA PELAJARAN | PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN | HARI | Rabu |
TINGKATAN | 2 | TARIKH | |
KEHADIRAN | MASA | 7.30am |
Tunjang Pembelajaran | KEMAHIRAN |
Tajuk Pembelajaran | Permainan |
Fokus Pembelajaran | 2.1 Hoki ( Pengenalan dan kemahiran: menolak – menahan – memukul – menampan) |
Objektif | Pada akhir pembelajaran, murid dapat : |
Psikomotor | i.Melakukan kemahiran menolak, menahan, memukul dan menampan bola dengan berkesan ii.Melakukan aktiviti dengan urutan dan teknik perlakuan yang betul. |
Kognitif | i.Menyatakan peralatan yang digunakan dalam permainan hoki. ii.Menerangkan gerakan badan, tangan dan kaki semasa melakukan kemahiran menolak, menahan, memukul dan menampan bola |
Afektif | i.Bekerjasama dengan semangat kesukanan. ii.Keyakinan yang tinggi. |
Bahan / Alat Bantu Mengajar | Kayu hoki, bola hoki, pakaian hoki, gambar padang hoki |
Aktiviti | 1. Murid ditunjukkan peralatan yang diperlukan untuk bermain hoki dan gambar padang hoki. 2. Murid diminta menunjukkan teknik memegang kayu hoki yang betul. 3. Murid diterangkan asas permainan hoki dan kemahiran yang diperlukan. 4. Aktiviti pemanasan badan. 5. Aktiviti berpasangan/ berkumpulan: · Melakukan kemahiran menolak, menahan, memukul dan menampan bola secara berpasangan. · Permainan kecil dengan mengaplikasi kemahiran yang telah dipelajari. 6. Aktviti penyejukan badan. |
Latihan/ Aktiviti / KBAT | i.Melabelkan kayu hoki ii.Memikirkan dribble berlainan dalam bermain hoki |
Refleksi |
MATA PELAJARAN | PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN | HARI | Khamis |
TINGKATAN | 2 | TARIKH | |
KEHADIRAN | MASA | 9.00am |
Tunjang Pembelajaran | GAYA HIDUP SIHAT |
Tajuk Pembelajaran | Gaya Hidup Sihat |
Fokus Pembelajaran | 5.3 Penyalahgunaan Bahan |
Objektif | Pada akhir pembelajaran, murid dapat : |
Kognitif | i.Menjelaskan dan menyatakan makna Dasar dadah Negara. ii.Mengenal pasti agensi pelaksana anti dadah dan peranannya. |
Afektif | i.Menyedari kepentingan Dasar Dadah Negara ii.Mewujudkan sikap remaja benci dadah. |
Bahan / Alat Bantu Mengajar | Keratan akhbar berkaitan isu dadah |
Aktiviti | 1. Murid diberi keratan akhbar berkaitan kes dadah dan statistic penagih dadah di Malaysia. 2. Murid disoal jenis-jenis dadah yang mereka tahu. 3. Murid menyatakan kesan dadah terhadap individu, masyarakat dan negara. 4. Murid dijelaskan maksud dan peranan Dasar Dadah Negara. 5. Penerangan mengenai 4 strategi yang telah digariskan oleh Dasar Dadah Negara dalam usaha memerangi dadah. 6. Aktiviti: · Forum secara berkumpulan berkaitan isu-isu penyalahgunaan dadah. · Forum membincangkan tentang Dasar Dadah Negara, agensi yang terlibat dalam pencegahan penyalahgunaan dadah, punca remaja terlibat dengan dadah, kesan dan langkah mengatasi penyalahgunaan dadah. · Sesi soal jawab. 7. Rumusan. |
Latihan/ Aktiviti / KBAT | i.Menyenaraikan sumbangan yang boleh diberikan untuk membanteras penyalahgunaan dadah. ii.Pilih satu agensi pelaksana anti dadah dan kumpulkan maklumat tentang fungsi dan peranan agensi tersebut. |
Refleksi |
MATA PELAJARAN | PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN | HARI | Jumaat |
TINGKATAN | 2 | TARIKH | |
KEHADIRAN | MASA | 8.00am |
Tunjang Pembelajaran | KEMAHIRAN |
Tajuk Pembelajaran | Permainan |
Fokus Pembelajaran | 2.2 Tenis (Pengenalan dan kemahiran asas dalam tenis) |
Objektif | Pada akhir pembelajaran, murid dapat : |
Psikomotor | i.Melakukan 2 dari 3 teknik grip/cara pegangan raket tenis dengan betul. ii.Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis dengan teknik yang betul. |
Kognitif | i.Menerangkan gerakan badan, tangan dan kaki semasa melakukan kemahiran asas permainan tenis. ii.Menyatakan otot-otot yang terlibat dalam permainan tenis. |
Afektif | i.Bekerjasama dengan semangat kesukanan. ii.Keyakinan yang tinggi. |
Bahan / Alat Bantu Mengajar | Kertas mah-jong dan marker pen bewarna, raket tenis, slide video |
Aktiviti | 1. Murid diterangkan asas permainan tenis. 2. Murid ditunjukkan cara melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis. 3. Murid melihat video cara permainan tenis dimainkan. 4. Murid melakukan teknik pukulan secara bayangan (imaginary). 5. Perbincangan aspek keselamatan dalam permainan tenis. 6. Aktiviti pemanasan badan. 7. Aktiviti berpasangan/ berkumpulan:
8. Aktviti penyejukan badan. |
Latihan/ Aktiviti / KBAT | i.Membuat teknik-teknik servis dalam sukan tenis. ii.Menyenaraikan perkara yang membatalkan servis dalam permainan tenis. |
Refleksi |
Comments
Post a Comment